Psychomotorický vývin dieťaťa po mesiacoch (od 0 do 36 mesiacov)

Psychomotorický vývin dieťaťa po mesiacoch

Psychomotorický vývin dieťaťa je komplexný proces zahŕňajúci fyzický, emocionálny, sociálny a kognitívny rozvoj, ktorý prebieha v priebehu prvých troch rokov života.

Tento vývin sa líši od dieťaťa k dieťaťu, avšak existujú určité vývinové míľniky, ktoré nám môžu poskytnúť prehľad o typických etapách, ktorými prechádza.

Tento článok popisuje kľúčové body vývinu dieťaťa po jednotlivých mesiacoch, pričom zdôrazňuje rôzne aspekty jeho rastu a rozvoja, ako je motorická koordinácia, rečové schopnosti a sociálne správanie.

0 – 1 mesiac: Základy pohybu

Počas prvého mesiaca života sa dieťa adaptuje na nové prostredie mimo maternice. Toto obdobie je kľúčové pre tvorbu základných reflexov a budovanie vzťahu s rodičmi.

Reakcie dieťaťa sú predovšetkým reflexívne, čo znamená, že sú založené na vrodených mechanizmoch, ktoré zabezpečujú prežitie.

  • Motorika: Dieťa prejavuje silný sací reflex, začína zdvíhať hlavu, keď je položené na bruchu, a zameriava svoj pohľad na blízke objekty, najmä na tváre. Tieto pohyby sú spočiatku nekoordinované, ale postupne sa zlepšuje ich plynulosť.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa dokáže rozpoznať hlas matky a reaguje upokojením pri jej dotyku alebo zvuku. Plač zostáva jeho hlavným komunikačným nástrojom. Dieťa reaguje aj na iné zvukové podnety a môže upokojiť svoj stav, keď je v blízkosti známeho človeka.

- - - - -

NÁŠ TIP: Aj bábätká sa potrebujú hrať! Ktoré hračky sú pre ne najlepšie?

- - - - -

2 – 3 mesiace: Prvé interakcie

V druhom až treťom mesiaci začína dieťa objavovať svoje telo a výraznejšie interagovať s prostredím. Toto obdobie je veľmi dôležité pre rozvoj sociálnych väzieb a pre prvé základy komunikácie.

  • Motorika: Dieťa stabilizuje polohu hlavy, keď leží na bruchu, a otáča hlavu smerom k zvukom. Pokúša sa uchopiť predmety v blízkosti, hoci ešte s nepresnosťou. Tieto pokusy o uchopenie predmetov predstavujú začiatok rozvoja koordinácie ruka-oko.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa začína reagovať úsmevom na rodičov a napodobňuje ich mimiku. Vydáva zvuky, ako napríklad hrkútanie, čím komunikuje s okolím. Táto fáza je základná pre rozvoj emocionálnej väzby s rodičmi.

 

4 – 5 mesiacov: Zvýšená aktivita

V tomto období sa dieťa stáva aktívnejším a lepšie sa zapája do diania okolo seba. Zlepšuje sa jeho koordinácia pohybov, čo mu umožňuje aktívnejšie skúmať svoje okolie.

  • Motorika: Dieťa sa začína otáčať z bruška na chrbát a skúma objekty pomocou uchopovania. Sleduje a skúma tvar a textúru predmetov, čím sa zlepšuje jeho schopnosť koordinácie. Dieťa tiež začína chápať vzťah medzi pohybom rúk a dosiahnutím cieľa.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa napodobňuje výrazy tváre dospelých a vydáva zvuky, aby získalo pozornosť. Zrkadlo a vlastný odraz sa stávajú predmetom zvedavosti, čo podporuje rozvoj sebaidentifikácie a vnímania vlastného tela.

Dieťa lozí

6 – 7 mesiacov: Pohyb a zvedavosť

Toto obdobie prináša vývoj detskej mobility, keď sa dieťa začína aktívne hýbať a objavovať nové možnosti svojho tela.

  • Motorika: Dieťa sa učí sedieť s oporou a začína sa plaziť. Zlepšuje schopnosť uchopovať predmety oboma rukami, čo podporuje rozvoj jemnej motoriky. Manipulácia s predmetmi a hra s nimi pomáha dieťaťu lepšie chápať priestorové vzťahy a zlepšovať svoje schopnosti koordinácie.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa sa smeje, reaguje na svoje meno a začína používať jednoduché gestá, ako je mávanie. Táto interakcia posilňuje sociálne väzby a podporuje dieťa v ďalšom rozvoji komunikácie.

8 – 9 mesiacov: Samostatné sedenie

Dieťa sa učí sedieť bez opory a začína viac skúmať svoje okolie. V tomto období sa dieťa stáva viac nezávislým a zlepšuje sa jeho schopnosť interakcie s prostredím.

  • Motorika: Dieťa sedí samostatne a pokúša sa loziť. Jemná motorika sa zlepšuje, čo umožňuje dieťaťu lepšie manipulovať s malými predmetmi. Dieťa začína experimentovať s rôznymi spôsobmi pohybu, čo mu umožňuje objavovať prostredie rôznymi smermi.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa začína chápať význam niektorých slov a reaguje na jednoduché pokyny. Napodobňuje zvuky a gestá dospelých, čo podporuje rozvoj jazykových schopností a učenie sa prostredníctvom pozorovania.

10 – 11 mesiacov: Prvé pokusy o chôdzu

Dieťa v tomto období skúša prvé kroky, pričom sa opiera o nábytok alebo pomocné predmety. Mobilita sa stáva jedným z hlavných cieľov dieťaťa.

  • Motorika: Dieťa sa učí stáť s oporou a vykonáva prvé kroky s pomocou. Mnohé deti dokážu prejsť krátku vzdialenosť s podporou, čo je dôležitý krok k samostatnej chôdzi.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa začína používať jednoduché slová ako „mama“ alebo „tata“ a chápe základné pokyny. Skúša napodobňovať činnosti dospelých, čo je dôležité pre jeho kognitívny a sociálny rozvoj.

- - - - -

NÁŠ TIP: Hľadáte hračky pre 1 ročné dieťa? Nakuknite k nám do e-shopu.

- - - - -

12 – 13 mesiacov: Prvé kroky

Deti v tomto období začínajú robiť prvé samostatné kroky a objavujú svet novými spôsobmi. Chôdza predstavuje veľký krok k nezávislosti.

  • Motorika: Dieťa dokáže chodiť s malou oporou alebo samostatne. Zlepšuje sa jeho koordinácia a stabilita, čo mu umožňuje efektívnejšie presúvať sa po priestore.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa sa stáva sebavedomejším, začína vyjadrovať svoje potreby slovami a je aktívne v interakciách s blízkymi. V tomto období sa tiež rozvíja schopnosť porozumenia jednoduchým pokynom a zlepšuje sa sociálna interakcia.

Dieťa sa hrá s matkou

14 – 15 mesiacov: Rozvoj samostatnosti

Dieťa sa stáva nezávislejším a viac objavuje svoje okolie. Rozvoj motorických schopností a vnímania prostredia pokračuje.

  • Motorika: Dieťa sa učí chodiť po schodoch s oporou a skúša stavať veže z kociek, čím zlepšuje svoju jemnú motoriku. Táto fáza je dôležitá pre rozvoj svalovej koordinácie a schopnosti plánovať pohyby.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa rozumie jednoduchým pokynom, používa viac slov a prejavuje záujem o napodobňovanie každodenných aktivít, ako napríklad kŕmenie bábiky. Rozvoj empatie sa začína objavovať prostredníctvom reakcií na emocionálne prejavy iných ľudí.

16 – 17 mesiacov: Hry a interakcie

Dieťa sa stáva zvedavejším a zapája sa do rôznych hier a sociálnych aktivít. Hra sa stáva hlavným prostriedkom učenia.

  • Motorika: Dieťa sa stáva pohyblivejším, dokáže kopnúť do lopty a kreslí prvé jednoduché čmáranice. Tieto aktivity podporujú rozvoj hrubej aj jemnej motoriky.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa napodobňuje činnosti dospelých, rozvíja schopnosť spolupracovať a začína chápať koncept zdieľania. Sociálna interakcia sa rozširuje aj na rovesníkov, čo je dôležité pre rozvoj sociálnych zručností.

18 – 19 mesiacov: Zvýšená slovná zásoba

V tomto období dieťa výrazne rozširuje slovnú zásobu a začína tvoriť krátke vety. Reč sa stáva dôležitým prostriedkom interakcie.

  • Motorika: Dieťa dokáže behať, skákať a používať príbor pri jedle. Zlepšuje sa jeho obratnosť pri manipulácii s predmetmi, čo mu umožňuje vykonávať čoraz komplexnejšie úlohy.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa rozumie jednoduchým otázkam, vie vyjadriť svoje potreby a začína chápať pojmy ako „nebezpečné“. Rozvoj reči a schopnosť porozumieť jednoduchým otázkam sú základom pre ďalší kognitívny rozvoj.

20 – 21 mesiacov: Hry a učenie

V tomto období sa dieťa intenzívnejšie zapája do tvorivých hier a začína využívať svoju predstavivosť. Kreatívne aktivity sú kľúčové pre kognitívny rozvoj.

  • Motorika: Dieťa zlepšuje svoje pohyby a zvláda chôdzu po schodoch s pomocou. Kreslí jednoduché tvary a zlepšuje sa jeho koordinácia, čo pomáha pri ďalšom rozvoji jemnej motoriky.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa sa hrá s ostatnými deťmi, začína riešiť konflikty a chápe základné pravidlá spolupráce. Táto fáza pomáha dieťaťu pochopiť spoločenské normy a zlepšovať svoje interakčné schopnosti.

22 – 23 mesiacov: Rozvoj komunikácie

Dieťa zlepšuje svoje komunikačné schopnosti, učí sa tvoriť komplexnejšie vety a viac rozumie rozhovorom dospelých. Komunikácia sa stáva efektívnejším nástrojom na vyjadrenie potrieb a túžob.

  • Motorika: Dieťa zvláda behať, skákať a loziť po preliezačkách, čím rozvíja svoju rovnováhu. Táto fyzická aktivita podporuje nielen telesný rozvoj, ale aj priestorové vnímanie.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa sa učí vyjadrovať svoje pocity, používa viac slov a rozvíja schopnosť kooperácie. V tomto období sa dieťa začína viac zaujímať o skupinové hry a zdieľanie aktivít.

- - - - -

NÁŠ TIP: Vyberte si tie najlepšie hračky pre 2 ročné deti.

- - - - -

24 – 25 mesiacov: Sebavedomie a tvorivosť

Dieťa sa stáva sebavedomejším a intenzívnejšie prejavuje svoju tvorivosť. V tejto fáze sa rozvíjajú dôležité kognitívne a motorické schopnosti.

  • Motorika: Dieťa zvláda zložitejšie pohyby, ako je chôdza po schodoch bez pomoci. Rado kreslí a hrá sa s hračkami podporujúcimi tvorivosť.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa komunikuje v jednoduchých vetách, zapája sa do rozhovorov a rado spolupracuje s inými deťmi.

2 ročné deti sa hrajú

26 – 27 mesiacov: Rozvoj koordinácie

V tomto období dieťa zlepšuje svoju koordináciu a pohybové schopnosti.

  • Motorika: Dieťa sa učí zvládať rôzne pohybové úlohy, ako sú chôdza po schodoch s jednou nohou na každom schode alebo skákanie s oboma nohami.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa sa stáva sebavedomejším a aktívne sa zapája do hier s ostatnými deťmi. Učí sa pravidlá hier a začína lepšie rozumieť svojim emóciám.

28 – 29 mesiacov: Jemná motorika

V tomto veku sa výrazne zlepšujú zručnosti jemnej motoriky a dieťa začína byť obratnejšie pri manipulácii s predmetmi.

  • Motorika: Dieťa dokáže používať nožnice na jednoduché strihanie papiera a kreslí zložitejšie tvary, napríklad kruhy. Rozvíja sa aj schopnosť samostatne sa obliecť.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa začína komunikovať v zložitejších vetách, lepšie vyjadruje svoje potreby a zážitky. Chápe význam zdieľania a spolupráce s ostatnými.

30 – 31 mesiacov: Hry s pravidlami

Deti v tomto veku sa začínajú zaujímať o hry s pravidlami a rozvíjajú svoje sociálne schopnosti.

  • Motorika: Dieťa má stabilnejšiu rovnováhu, dokáže behať a skákať na jednej nohe. Zlepšuje sa aj koordinácia pri jemnej motorike, napríklad pri stavaní vyšších veží z magnetickej stavebnice.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa sa učí dodržiavať jednoduché pravidlá a chápe dôležitosť spolupráce pri hrách. Rado sa hrá s rovesníkmi a rozvíja svoje schopnosti pri spoločenských aktivitách.

32 – 33 mesiacov: Kreatívne učenie a rozvoj empatie

Dieťa sa v tomto veku stáva ešte tvorivejším a začína prejavovať vyššiu úroveň empatie voči iným ľuďom. Rozvíjajú sa jeho kognitívne schopnosti a schopnosť porozumieť pocitom druhých.

  • Motorika: Dieťa dokáže skákať na jednej nohe, behať s väčšou istotou a používať jemné motorické schopnosti na manipuláciu s drobnými predmetmi. Stavia zložitejšie štruktúry z kociek a začína sa venovať zložitejším činnostiam, ako je napríklad modelovanie plastelíny alebo kreslenie detailnejších tvarov.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa prejavuje záujem o hry, ktoré vyžadujú spoluprácu, a začína chápať koncept striedania sa. Stáva sa empatickejším a rozvíja svoje schopnosti porozumieť emóciám druhých, čo sa prejavuje v hrách na role, kde napodobňuje činnosti dospelých a stará sa o bábiky alebo plyšové zvieratká.

34 – 35 mesiacov: Rozvoj jazykových a kognitívnych schopností

Dieťa v tomto období zaznamenáva výrazný pokrok v oblasti jazyka a kognitívnych schopností. Schopnosť chápať a používať zložitejšie vety a koncepty sa výrazne zlepšuje.

  • Motorika: Dieťa dokáže skákať na mieste, stáť na jednej nohe niekoľko sekúnd a vylepšuje koordináciu rúk a očí, čo mu umožňuje kresliť zložitejšie obrázky a používať nástroje ako ceruzky a nožnice s väčšou presnosťou.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa začína chápať abstraktnejšie koncepty, ako sú čas a poradie udalostí. Rado rozpráva príbehy a používa fantáziu pri hrách. Táto fáza je tiež charakteristická výraznejším rozvojom empatie, keď dieťa prejavuje starostlivosť o druhých a snaží sa pomôcť.

3 ročné dieťa papá

36 mesiacov: Pripravenosť na škôlku

Dieťa vo veku 36 mesiacov je už pripravené na vstup do škôlky. Je schopné zvládať základné úlohy a aktívne sa zapájať do rôznych činností, ktoré podporujú jeho samostatnosť a sociálnu interakciu.

  • Motorika: Dieťa je sebavedomé pri pohybe, dokáže behať, skákať a preliezať prekážky. Dokáže zvládnuť jednoduché úlohy spojené s jemnou motorikou, ako napríklad zapínanie gombíkov alebo používanie príboru.

  • Sociálne a emocionálne správanie: Dieťa rozumie pravidlám a vie ich dodržiavať. Je schopné spolupracovať s ostatnými deťmi v skupinových aktivitách, vyjadrovať svoje potreby slovne a rozvíjať priateľstvá. Rozvoj rečových schopností umožňuje dieťaťu lepšie komunikovať a chápať zložitejšie sociálne situácie. V tomto veku má dieťa tendenciu byť veľmi zvedavé a pýtať sa veľa otázok, čo podporuje jeho kognitívny rozvoj.

- - - - -

Psychomotorický vývin dieťaťa je veľmi dynamický a zložitý proces, ktorý zahŕňa mnoho aspektov fyzického, emocionálneho, sociálneho a kognitívneho rozvoja.

Každé dieťa sa vyvíja individuálne a v rôznom tempe, preto je dôležité vnímať jeho pokroky ako súčasť jedinečného procesu.

Poskytovaním láskyplného prostredia, podpory a stimulácie môžeme výrazne prispieť k jeho zdravému rastu a rozvoju.

Zdroje:

Diskusia (0)

Buďte prvý, kto napíše príspevok k tejto položke.

Nevypĺňajte toto pole: